Special Services

 
Úvodní stránka - Profil firmy Fotogalerie Videogalerie Odkazy na výrobce Kontakty Facebook
SPECIAL IMPORT SPECIAL CARS Special Production Funventure Trips FOR SALE - Na prodej
Menu
 
OLDSMOBILE 88 DYNAMIC 1960 flat top a jeho story

aneb co předcházelo importu v lednu 2017

Americká auta, zejména ta z 50. a 60. let min. století, měla oproti zbytku světa vždy naprosto odlišný přístup ( thanks God!) k designové podobě jak celku, tak jednotlivých dílů automobilu. Američtí designeři často překvapili originálním řešením dílu nebo části auta, kde by člověk vůbec nečekal možnou odlišnost oproti zavedeným standardům. Např. zadní okno. Většinou rovné, více či méně položené, maximálně lehce prohnuté. "Víc nevymyslíš!" Ale ano, i tady se fantazii meze nekladou, akorát nesmí být sešněrována nesmyslnými pravidly a byrokracií. Tak co třeba zadní okno poslat až za roh? Proč? Protože to může být hezké a zajímavé! Ale bude to drahé ne výrobu! NO A CO? Takhle nějak by vypadala možná debata tehdejších amerických nebo na amerických autech pracujících designérů s těmi konzervativnějšími. A protože Amerika byla ( a v mnoha ohledech stále je) zemí nekonečných možností, vznikaly krásné věci a detaily, nad nimiž srdce plesá . A tak světlo světa spatřilo třeba nové řešení designu střechy a zadního okna a specifikace BODY TYPE dostala nového člena . K sedanu, kupé, hard topu, kabrioletu, pickupu, station wagonu a hard topu se přidal flat top. Jeden se mi vlastně náhodou dostal do rukou a už mi zůstal.

Takže bylo nebylo...
Při mé klasické podzimní cestě do USA na podzim 2016 (nevím kolikáté cestě, jezdím tam od r. 1992 a u 50. návštěvy jsem to přestal počítat) , jejíž hlavním cílem byla další návštěva SEMA SHOW, jsem po probuzení v hotelu na Redondo Beach nedaleko LA prolistoval den předtím náhodně zakoupené noviny a v sekci Cars for sale mě upoutal maličký inzerát nabízející Oldsmobil z roku 1960. Nákup aut byl v plánu až po SEMA SHOW během následného přejezdu na Východ, chtěl jsem opravdu před touto akcí pracovně vypustit a neřešit nic než kamarády a známé v LA a okolí, oceán, vlny a oblíbená místa. Ale jak to bývá, plány se občas mění. Inzerát byl stručný - Oldsmobile Dynamic 88, rok 1960, 4 dveře, pěkný, vše funguje, bydlím mimo město, horší dostupnost....a telefon. Nic víc, žádná fotka. Něco mě na něm ale přitahovalo, nevím co, možná ta stručnost, ten člověk asi ani moc prodat nechce, spíš chce sám sobě dokázat , že to zkusil a když to nevyjde a auto neprodá, tak nic. Dovolal jsem se mu až napotřetí, vlastně on mě. Dvakrát se mi spustil v US i dnes stále tak oblíbený záznamník, tak jsem napodruhé vzkaz s mým telefonem nechal a věc skoro pustil z hlavy. O to překvapivější bylo, když druhý den ráno po 7. hodině někdo volá, hlas na konci se představil jako John a povídá, že našel vzkaz a volá zpět ohledně Oldse. Povídali jsme si asi půl hodiny, vyzvěděl jsem vše ohledně stavu a auto mě začalo opravdu zajímat. Na závěr se ptám, proč se vzhledem k velmi zajímavé ceně ještě neprodal. Důvod byl podle Johna prostý, zájemců několik bylo, ale nikomu se nechtělo jet k němu domů se na auto podívat, bydlí totiž dost mimo civilizaci, v podstatě v divočině. OK, ráno vyrážíme směr Vegas, vezmeme to tedy oklikou na sever Californie a přijedeme se podívat. Oklika zas tak úplně malá to nebude, do Vegas napřímo je to z LA asi 5 hodin jízdy, k Johnovi to bude tak 6 a pak do Vegas to samé. Plán je jasný, z půjčovny mám Chrysler 300 poslední generace, tak ráno vyrazíme v 5 , prásknu do koní a v 10 tam musíme být, když bude auto pěkný, tak ho vezmeme do Vegas na zkušební jízdu a odtamtud pojede na Východ kamionem.

Dorazily jsme oproti plánu o hodinu později a dnes už se nedivím, že se Olds jen tak neprodal. Ne že by byl špatný, naopak, je to parádní kousek, ale najít Johna v divočině bez signálu a bez fungující navigace byl oříšek. Ale všechnoi zlé je k něčemu dobré....se říká. A je to tak. Ale nepředbíhejme.

Nejdříve jsme opustili highway 5 a najeli na velkou státovku...po hodině na menší, pak ještě menší, pak asi nejstarší asfaltka v US a z ní dle instrukcí od Johna jsme sjeli na sice poměrně širokou, ale prašnou cestu....po delší době pak na rozcestí s menšími také prašnými cestami jsme najeli na tu správnou a vydali se cestou necestou (to spíš) vzhůru do vegetací zarostlých hor. Občas přeběhl jelen, nějaký ten mýval, horské kozy či co a stále žádné domy. Má jít o kopec obydlený asi 10 farmičkami a domy. Už jsme to chtěli otočit, když se objevilo to správné poznávací znamení - poštovní schránky. Ale ne jako u nás, že schránka je u domu. Tady byly tam, kde v podstatě končila prašná, ale aspoň nějak udržovaná cesta a začínal off road. Kopec je to správný a po půl hodině jsme u domu, který by to mohl být. Ale nikde nikdo. Troubím - nic. Vystupuju z auta a jdu k domu , snad to nekoupím z brokovnice do kožichu! Dům je bez známek života. A objevím číslo popisné - špatné. Zpátky z kopce dolů a na druhou stranu, tady je to o popznání udržovanější a Johnův dům už nacházíme snadno, čeká na nás. Jdeme rovnou na věc, otevírá garáž a já ho poprvé vidím, resp. je vidím. Černý a zaprášený flat top a identický, ale bílý kabriolet. Auto prolezu horem dolem a hned vím, že cesta nebyla zbytečná, je fakt parádní, vše jak říkal, bez koroze, kompletní, sice špinavý a zaprášený, ale někde tam dole bude krásný auto, si říkám. Mrknu na stav tachometru - 30 tisíc mil. John si toho všiml a povídá, že jsou to skutečně najeté míle za celý život a vzápětí dokládá servisními záznamy. To by bylo skvělý, ale i kdyby to bylo 130, nevadí. Ukáže se při jízdě, jak je auto pevné v kramflecích. Zkušební jízda byla krátka a pomalá, přece jen z kopce do kopce, samá díra, ale vše funguje as auto jde hezky, řadí, brzdí. Ptám se Johna proč ho prodává, přece jen, těchto modelů moc není. Jeho důvod ale naprosto chápu, na asfaltku to má minimálně půl hodiny spíš tři čtvrtě a dvě auta tímto způsobem neujezdí. A aby jen stál v garáži je škoda. Je druhý majitel a původně si ho dovezl právě z jihu Californie, celoživotní pobyt v suchu a teplu je znát, stav je fakt parádní. Domluva je rychlá, platím cash a vyrážíme směr Las Vegas. Kluci jedou Chryslerem a já Oldsíkem. Když jsme se dostali na asfaltku a dal jsem mu trochu napít, potvrdilo se, že to byl dobrý kup, jede jak vítr, nekroutí se , nevlaje, těch 30 tis. najetých mil fakt sedí! Jupííííííí!

Do Vegas dorážíme až za tmy, cesta byla dlouhá, sice bez problémů s auty, ale s dlouhou objížďkou přes hory doly, kdy jsem se fakt modlil, aby nedošel benzín (až při jízdě jsem zjistil, že ukazatel paliva fixluje a čtvrt nádrže rovná se sucho! Auuuu! Rezervní kanystr mám, ale 10 litrů couráním v kopcích mizí rychle, takže ted se dáme na modlení. Nakonec to vyšlo, ale o fous.

Zkušební jízda trvala 7 hodin a ukázala, že Olda, přestože poslední dobou jen stál, je v kondici. Během SEMA show odpočívá v garáži a po skončení akce se rozhodujeme vrátit půjčeného Chryslera a ve dvou pokračovat v cestě na East Coast Oldsmobilem. Bude to křest ohněm, ale proč to nezkusit. Ameriku jsem přejel několikrát ve všech směrech a všemi možnými auty, ale takhle starým ještě ne. Nechám vyměnit olej, nakoupím řemeny a nejnutnější kapaliny a vyrážíme směr Miami, Florida, ale ne přímo, ale oklikou na sever přes Chicago a Columbus, Ohio . Celkem cca 6500 km před námi. Teď už to vezmu stručně - přes Nevadu, Utah, Colorado (tady nám trochu cvakalo, když jsme přejížděli průsmyky ve 3000 m.n.m. a sněžilo , ale Oldík i na původních užovkách vyjel a sjel vše, ubrzdil i pár horkých chvilek), Nebrasku, Iowu, Illinois, Indianu, Ohio, Kentucky, Tennessey, South Carolinu, a Georgii jsme se nakonec do Miami dostali a hlavně, bez jediné závady! Na skoro 60 let staré auto neuvěřitelný výkon, o to víc, že jsme ho vůbec nešetřili a jeli s ním, jako s normálním autem, podle hesla co se má stát ať se stane!

Olda trip slupnul jako malinu a získal si mé srdce. Tušil jsem, co to znamená. Po dovozu do Čech jsem se rozhodl auto do nabídky aut k prodeji vůbec nezařazovat a nechat ho v domácí stáji, svým výkonem potvrzeným ještě navíc skvělým stavu laku i interiéru, které se potvrdily po důkladném vyčištění, si své místo v domácí sbírce více než zasloužil.

>> celá galerie z fotosession s druhým flattopem (Pontiac Ventura 1960) dovezeným do ČR o půl roku později
 
Special Import (poslední dovozy)
Special Import (Airstream)
US Car Shows
US Drag & Street Racing
R.I.P. aneb odpočívej v pokoji!
line
Pozvánka

JSME AUTORIZOVANÝ DOVOZCE DISKU A PNEUMATIK OD SPOL. WHEEL PROS, USA
Wheel Pros

Evans

Millers

kanystry

Special Cars 2012

Chrom plameny

Driversweb.cz
 
© 2005 - 2018 Special Services Úvodní stránka   |   Přidat k oblíbeným   |   E-mail
Webdesign a programování Licker.cz