Import
leden 2016
2 x Plymouth Road Runner 1971 – svaly, svaly a ještě vice svalů….s příchodem
Nového roku nám dorazil parádní páreček ryzích muscle cars ze stáje MOPAR.
Někteří milovnící
čtyřkolových amerik tvrdí “MOPAR OR NO CAR!”, jiní zase
“MUSCLE CARS OVER ALL!”…věřím, že tímto dovozem potěšíme
příznivce obou tvrzení. Plymouth Road Runner se právem
řadí mezi elitu ortodoxních muscle cars, a to jak první
generací 1968-70, tak druhou 1971-74, přestože výkonově
je posledním ryzím “svalovcem” s motory 383, 440 six pack
a 426 Hemi právě dovezený ročník 1971. Designově celkem
povedené, a proto dnes vyhledávané, jsou i ročníky 72,
73 a 74, mladší Road Runnery tvořící 3. generaci 1975-80
už ale , stejně jako všichni ostatní členové muscle cars
klanu, pouze nostalgicky oprašují zašlou slávu jejich předků.
Název Road Runner si vůz vypůjčil, resp. licenci na jeho
použití zakoupil od tvůrců velmi populárního komiksu a
televizní série Looney Tunes, ve kterých zlý a trochu hloupější
kojot neustále prohání důvěřivého, ale velmi rychlého ptáka
roadrunnera (Geococcyx californianus) – česky kukačka kohoutí,
který žije na americkém středozápadě a v Mexiku a dokáže
po zemi upalovat rychlostí přes 40km/h…. ten se však píše
na rozdíl od názvu auta i komiksové předlohy dohromady.
Jednoduše řečeno, z jakési americké obdoby u nás povoleného,
protože na Východě vyrobeného seriálu Jen počkej, zající!
Komiksový road runner se projevuje jen svým typickým BEEP-BEEP,
jenž byl předlohou pro tón klaksonu i na čtyřkolovém Road
Runneru. Proto tedy na každém správném Road Runneru, tyto
dva dovezené kousky nevyjímaje, naleznete množství komiksových
nálepek ptáka roadrunnera a zlého kojota a dokonce sošky
na přední masce, což může neznalým zavánět domácí tvořivostí,
ale jde o továrně instalované originální detaily, které
alespoň mě osobně jen dokreslují, o kolik hravější, originálnější
a taky lidštější americká auta z této éry ve srovnání s
dnešní nudou byla.(Pozn.- např. koncernový bratranec Dodge
zase používal u svých nejvýkonnějších modelů včelku SuperBee
chrlící plameny z výfuků).
Prvotním impulsem k dovozu těchto dvou fešáků byla objednávka
dovozu pořádného Moparu do r.1971 – Charger, Challenger,
Cuda, později jsme rozšířili hledání o GTX a Road Runner.
Více než půl roku jsem zvažoval řadu nabídek, ale stále
se nedostavil ten správný poměr kvalita/výkon/hodnota/cena.
Auta byla i na muscle cars buď příliš drahá, nebo s nejasnou
historií, nepůvodními komponenty, chybějícím příslušenstvím,
neúplnými nebo neodpovídajícími VIN kódy atd., nebo sice
auta za přijatelný peníz , ale jen hromady bezcenného šrotu.
Klient byl naštěstí trpělivý a také nechtěl nic uspěchat,
ale i tak se pátrání po tom správném autě zdálo nekonečné.
Ale , jak jsem si za posledních 18 let mnohokrát ověřil,
čas investovaný do hledání toho “pravého” se vždy nakonec
vyplatí, někdy je zkrátka třeba si na ten pocit , že všechno
docvaklo a je to ono, počkat déle.
V tomto případě se zdálo, že vše “docvaklo “ až koncem
roku 2015, kdy se objevil modrý Road Runner 71 vybavený
motorem 440 six pack, 4 st. manuálem, air grabberem a další
žádanou výbavou. Obchod byl v podstatě dohodnutý a jak
to tak bývá, najednou se objevil druhý téměř identický
kousek, v některých aspektech ještě zajímavější, tentokrát
v ostré barvě Lime Green. Teď babo raď, nejdříve skoro
tři čtvrtě roku nic zajímavého, pak najednou ve stejnou
dobu dva hodně zajímavé kusy, oba splňující zadání. Co
s tím? Rozhodnutí vzít oba bylo logickým řešením, zadavatel
dovozu zvolil divočejší zelenou a modrý buď zůstane “doma”
nebo si časem taky najde toho správného pána! A že to oběma
Runnerům spolu sluší dvojnásobně, je jen třešničkou na
dortu. Po přepravě uzavřeným trailerem na Floridu následovala
již rutinní nakládka do kontejneru a odeslání směr starý
kontinent. Přes obvyklou zimní nestálost počasí na Atlantiku
proběhla plavba bez problému a na 2. Svátek vánoční se
kontejner dotknul pevniny v německém Bremerhavenu. Cesta
vlakem a následně kamionem do Hradce Králové neměla zádrhel
a na Nový rok oba Road Runnery vyjeli na sněhem pokrytou
zem v Hradci. Nutno řící, že jízda s tak našláplými motory
na čerstvém sněhu a navíc s manuálním řazením je opravdu
řidičským doktorátem. Po intenzivním umytí a vyčištění
vozidel následovalo odborné rozleštění laku i chromu (u
modrého navíc korekce laku s odstraněním drobných škrábanců),
aplikace sklokeramické vrstvy pro ochranu laku a impregnace
ochranným přípravkem celého interiéru, následované potřebným
servisem a doladěním celkového stavu. RM
Technické informace:
“MODREJ” – Plymouth Road Runner 1971, motor 440 cui (7,2L)
- V8 SIX PACK (3x2BBL karburátor), výkon cca 400 HP, 4
speed manuální převodovka, Air Grabber (podtlakem ovládaná
klapka pro sání vzduchu), duální výfuk, přední brzdy kotoučové
a zadní bubnové, originální zadní křídlo a přední dělený
spoiler, originální graphics kit s přerušovaným pruhem
přes boky a střechu a komplet roadrunner a coyote duster
nálepkami , 15’’plechová kola s leštěným límcem a středovou
pokličkou, pneu Dunlop GT Qualifier 275/60/15 vzadu a 235/60/15
vpředu, původní vinylový interiér v modré barvě, navíc
ukazatel tlaku oleje a teploty vody.
“ZELENEJ” – Plymouth
Road Runner 1971, motor 383 cui (6,3L) – V8 s high performance
komponenty, 4BBL karburátor, výkon přes 500 HP, 4 speed manuální
převodovka, Air Grabber (podtlakem ovládaná klapka pro sání vzduchu),
duální výfuk, přední a zadní brzdy kotoučové , originální zadní
křídlo a přední dělený spoiler, originální graphics kit s přerušovaným
pruhem přes boky a střechu a komplet roadrunner a coyote duster
nálepkami , 15’’plechová kola s leštěným límcem a středovou pokličkou,
pneu BF Goodrich Radial TA 275/60/15 vzadu a 235/60/15 vpředu,
černý vinylový interiér, navíc performance otáčkoměr s nastavením
max. otáček, ukazatel tlaku a teploty oleje, teploty vody, stavu
baterie a tlaku v brzdové soustavě.
FOTOGALERIE:
Plymouth
Road Runner 1971 by Tomáš Belada
2x
Plymouth Road Runner 1971
2x
Plymouth Road Runner 1971 by Ondřej Litera
2x
Plymouth Road Runner 1971 by Barbora Konecna (morganadesign.cz)
Plymouth
Road Runner 1971 - zelenej
Plymouth
Road Runner 1971 - modrej